2017-06-15 @ 22:25:37
Dags att testa blått vin. Ja, vin inte läsk och ja, det är blått på riktigt - helt naturligt blått.
Den blå färgen påminner till en början om barndomens skumbanansmakande läsk Vira Blåtira från Vasa Bryggeri.
Inget ont om Vira men allt har sin tid och jag har definitivt vuxit ur den smak-kostymen.
Det blåa vinet kommer ursprungligen från det spanska företaget Gik Blue Wine som tagit fram det okonventionellt färgade vinet med hjälp av universitetet i Baskien och AZTI Tecnalia, den baskiska regeringens forskningsavdelning.
Den blåa färgen kommer från helt naturliga ingredienser - en blandning av vita och röda druvor.
Framställningen sker genom olika teknologiska processer som pigmenterar druvorna och tillsatts av antocyanin (från druvskal) och indigo som ger den fina blåa färgen. Kvalitetskontrollerna är rigorösa och sker i samarbete med European Food Safety Authority.
Vinkreatörerna är sex företagare från den spanska regionen El Bierzo. De hade aldrig producerat vin innan och produktionen sker under mottot: ”Vi arbetar inte med druvor, vi arbetar med människor.”
Innovatörerna ville skapa en radikalt annorlunda produkt och ändrade vinets färg till en levande blå nyans.
"The Blue Ocean Strategy" som förklaras som att det finns röda hav, fulla av hajar som har ätit så mycket småfisk att det tonat vattnet rött och så finns det blåa hav där det inte finns någon konkurrens. Den poetiska idén var att omvandla rött hav till blått hav genom att ändra den mest traditionella röda vätskan till en blå som vänligt skulle intressera kunderna.
Bortsett från det representerar blått rörelse, innovation och oändlighet i psykologi. Blått är också en färg som ofta förknippas med flöde och förändring.
Efter Gik Blue Wines framgångar hakade flertalet producenter på och numera går det blåa vinet Marques de Alcantara även att beställa från Systembolaget.
Gik finns vad jag vet fortfarande enbart i Spanien, Frankrike, Holland och UK samt online men när jag testade gick det inte att få det skickat till Sverige.
Ytterligare en blå nyhet är blått vin med bubblor...
Ching!
//å
Alla bilder kommer från Gik Blue Wine.
Inget ont om Vira men allt har sin tid och jag har definitivt vuxit ur den smak-kostymen.
Det blåa vinet kommer ursprungligen från det spanska företaget Gik Blue Wine som tagit fram det okonventionellt färgade vinet med hjälp av universitetet i Baskien och AZTI Tecnalia, den baskiska regeringens forskningsavdelning.
Den blåa färgen kommer från helt naturliga ingredienser - en blandning av vita och röda druvor.
Framställningen sker genom olika teknologiska processer som pigmenterar druvorna och tillsatts av antocyanin (från druvskal) och indigo som ger den fina blåa färgen. Kvalitetskontrollerna är rigorösa och sker i samarbete med European Food Safety Authority.
Vinkreatörerna är sex företagare från den spanska regionen El Bierzo. De hade aldrig producerat vin innan och produktionen sker under mottot: ”Vi arbetar inte med druvor, vi arbetar med människor.”
Innovatörerna ville skapa en radikalt annorlunda produkt och ändrade vinets färg till en levande blå nyans.
"The Blue Ocean Strategy" som förklaras som att det finns röda hav, fulla av hajar som har ätit så mycket småfisk att det tonat vattnet rött och så finns det blåa hav där det inte finns någon konkurrens. Den poetiska idén var att omvandla rött hav till blått hav genom att ändra den mest traditionella röda vätskan till en blå som vänligt skulle intressera kunderna.
Bortsett från det representerar blått rörelse, innovation och oändlighet i psykologi. Blått är också en färg som ofta förknippas med flöde och förändring.
Efter Gik Blue Wines framgångar hakade flertalet producenter på och numera går det blåa vinet Marques de Alcantara även att beställa från Systembolaget.
Gik finns vad jag vet fortfarande enbart i Spanien, Frankrike, Holland och UK samt online men när jag testade gick det inte att få det skickat till Sverige.
Ytterligare en blå nyhet är blått vin med bubblor...
Ching!
//å
Alla bilder kommer från Gik Blue Wine.
Inga kommentarer