Drosselmeyer Design Groop
Namnet Drosselmeyer härstammar från företagets första produkt, Nötknäpparen.
Drosselmeyer är namnat på nötknäpparen - en av huvudfigurerna i baletten och operan Nötknäpparen.
Drosselmeyers produkter är uppfinningar baserade på redan befintliga produkter men med förbättrad funktionalitet. Varje produkt har utformats genom att man identifierat ett problem, en utmaning och en lösning.
Chefsdesignern Erik von Schoultz har alltid varit intresserad av problemlösning. En självlärd innovatör. En av mänsklighetens första utmaningarna var att knäcka nötter på ett smart sätt så Erik beslutade att börja där och uppfann nötknäpparen med en dubbel hävstång som gör det enkelt att snabbt krossa även de svåraste nötskal utan en superhjältes styrka.
Eriks nötknäppare Drosselmeyer har blivit "bäst i test" flera år i rad på bla Smartson och säljs i 19 länder.
Den gemensamma nämnaren bakom alla Eriks patenterade lösningar är att de har ett minimum av rörliga delar. Hans formspråk är skandinaviskt avskalat och han utgår från frågan: Är detta det bästa sättet att lösa detta problem?
Målet är att hans produkter ska vara bättre än andra som på marknaden, och att hans innovationer ska förändra ditt sätt att göra saker och tänka på produkter.